سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروغ کاظم زاده

گام سوم نظم در برنامه ریزی:

 

 در این گام میگوییم برای اهمیت نظم و برنامه ریزی باید برای هر چیز یا کاری باید خونه ­ای وجود داشته باشد به زبان خیلی عامیانه


           هر وسیله ­ای خونه­ ای داره یعنی چی؟

 یعنی ابتدا هر چیزی را که ما دریافت می­کنیم حالا می­خواهد یک نامه باشد و یا حتی یک خرید باشه که ما انجام داده باشیم، آن را به ترمینالش منتقل می­کنیم و بعد از زمانی که موقع پردازش آن ترمینال بود آن را جایگزین می­کنیم.

به هیچ وجه حق نداریم زمانی که حالا حتی یک کار هم خیلی کم طول بکشه آن را همان لحظه انجام بدهیم و علت این مسئله هم این است که اگر ما همان لحظه بخواهیم آن کار را انجام بدهیم تمرکز ما از بین می رود و از ناحیه­ ی زکاوت خودمان خارج می­ شویم چون همیشه اینگونه کارها برای ما پیش میاد. و این است اهمیت نظم و برنامه ریزی در زندگی .

اینجاست که مخاطبین من به دو دسته تقسیم می­شوند:

  •  یک سری از انسان­ ها که می­گویند این حرف­ ها خیلی حرف­ های ساده ­ای و نیازی به بیان کردن شان نیست
  • و یه سری­ های دیگه مثل من که می­گویند خب می­تونه زندگی منو تغییر بده و من تغییر دادم.

 بخوانید :

گام اول و دوم نظم در برنامه ریزی برای زندگی


گفتیم که اهمیت نظم و برنامه ریزی در زندگی اینه هر خونه یک وسیله ­ای باید داشته باشد و مهمان هم نمی پذیرد. یعنی چی؟ یعنی حتی چشم ما هم نمی­تونه مهمانش باشد یعنی به جز ترمینال هیچ چیزی نباید در معرض دید ما باشد یعنی محل قرار گرفتنش به گونه ­ای باید باشد که چشم ما هم آن را نبیند چون باعث می شود تمرکز ما به هم بریزد اما دسته­ بندی­ ها به چه صورته ؟

کالاها و وسایلی را که شما ساعتی احتیاج دارید مثل :

  • موس
  • کیبورد
  • کول دیسک
  • دفترچه یادداشت
  • یا کتابی دارید مطالعه می­کنیدمی تواند روی میز شما قرار بگیرد،آن هایی را که روزانه یعنی در طول روز یک بار یا دو بار نهایتاً بهشان احتیاج دارید به یک کشو دم دستی مثل
  • کیف پول
  • عینک آفتابی
  • خودکار و..

را در آن کشو قرار می­دهید که خیلی جلو چشم­تان نباشد چون همین جلو چشم بودن­ ها باعث ایجاد دغدغه­ های ذهنی می­شود و اهمیت نظم و برنامه ریزی را در زندگی برای ما کم می کند.

آن چیزهایی که هفتگی ما احتیاج­شان داریم مثل شارژها در کشوهای یه کم دورتر قرار می­دیم و در بحث آرشیو هم خب همه­مون می­دونیم اون مستنداتی که به روزترند باید نزدیک دست­مون قرار بدیم و اون­ هایی که احتیاج نداریمو دورتر قرار بدیم. احتمالاً فکر می­کنید نکات خیلی ساده ­ایه اما باور کنید بیشترین دغدغه­ ی استقرار نظم در همین گام سوم اتفاق می­افته.


گام چهارم استقرار نظم

در اصل اصلی­ترین و مهمترین گام در استقرار نظم که همان پردازش ترمینال ­هاست. ما تا الان چه کار کردیم؟


گام اول : شناسایی ترمینال ها

گام دوم :کاهش ترمینال ها

گام سوم : وسیله ­ای خونه ­ای دارد و مهمون هم نمی پذیرد

و گام چهارم پردازش دقیق ترمینال­ ها یعنی چی پردازش دقیق ترمینال­ ها؟ یعنی این که هر موقع که ما تصمیم می­گیریم و در برنامه­ هایمان نوشتیم پردازش ترمینال،

تمام کارها و چیزهای در اون ترمینال باید به صفر برسه، به صفر مطلق

احتمالاً اوایلش زمانی که بخواهیم نظم استقرار بدهیم شاید پنج روزی طول بکشه اما این قول رو به شما می­دهم که بعد از اون پنج روز ، هفته ­ای فقط دو ساعت زمان بگذارید و تمام ترمینال­ هایتان را پردازش کنید و این خیلی خبر خوبیه.

 

شاید خیلی­ ها بگن آقا ما وقت نداریم هفته ای دو ساعت، دو ساعت خیلی زمان زیادی هست ولی باید به شما بگویم که همین الان شما حداقل هفته ­ای ده ساعت رو صرف پیدا کردن وسایل و مستندات­تون می­کنید و این خیلی زمان بیشتریه اما چون آگاه نیستید فکر می­کنید زمان کمتری رو صرف می­کنید.

 خب برای این پردازش چه کار باید انجام بدید؟

باید در تقویم خودتان یک زمانی رو مشخص کنید ویژه­ ی پردازش ترمینال­ ها حالا بعضی­ ها براساس نوع کارشان هفتگی و یا این که می­توانید بعضی از ترمینال­ هایتان  را حتی هفتگی کنید.

من خودم بعضی از ترمینال­ هایم را روزانه و یا بعضی­ ها را حتی ساعتی چک می­کنم مثلا پیام­رسان­ ها را من هر ساعت چک می­کنم و یا این که ایمیل ، ایمیلم را من هر سه ساعت یک بار چک می­کنم به خاطر این که نوع کارم این جوری ایجاد می­کنه که من این ترمینال­ هارا این جوری پردازش کنم.

پیشنهادی که بهتون می­کنم هیچ ترمینالی را نذارید که بیشتر از یک  هفته جمع بشه چون تبدیل به یک انبار می­شه و پردازشش برایتان سخت می­شود. خب یادمون باشه که هر کار یا وسیله­ ای که در ترمینال داشتید سه فعالیت باید روش انجام بدیم چه کاری؟ کجا؟ و کی؟

بخوانید :

قورباغه خودت را قورت بده