سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروغ کاظم زاده

چگونه برای زندگی مشترکمان برنامه ریزی کنیم؟

برنامه ریزی در زندگی مشترک یکی از شاخصه‌های موفقیت در زندگی است شاید برای همین می‌گویند هیچ موفقیتی اتفاقی نیست چرا که برای آن برنامه‌ریزی شده و بی‌حساب و کتاب نبوده است. زندگی مشترک نیز برای آنکه به موفقیت و خوشبختی منتهی شود باید با برنامه‌ریزی پیش رود. حال برای آن که بتوانیم برای زندگی مشترک برنامه‌ریزی کنیم باید شرایطی را فراهم سازیم تا این برنامه‌ریزی به نتیجه برسد، چه بسا برنامه‌ریزی‌هایی که به خاطر رعایت نکردن اصول بدون نتیجه مانده و به انجام نرسیده است.

برای مشاهده کامل مقاله کلیک کنید.

برنامه‌ریزی‌های کلی و بلند مدت

برنامه‌ریزی کلی و بلند مدت به برنامه‌ریزی‌هایی در زندگی اشاره دارد که اولا به کلیات زندگی مربوط می‌شوند نه جزئیات و ثانیا زمانبر و معمولا برنامه‌ریزی‌های چند ساله‌اند مثل برنامه‌ریزی‌های مالی یا کاری بلند مدت و یا مثلا برنامه‌ریزی برای این‌که چند سال دیگر بچه دار شوید و….

مسائلی که در این نوع برنامه‌ریزی‌ها لازم است رعایت کنید این است که در ابتدا بیش از حد بلند پروازانه و یا بدبینانه برنامه‌ریزی نکنید. گاهی کمی ریسک کردن در زندگی لازم است. شما می‌توانید در برنامه‌ریزی هم کمی ریسک کنید، مثلا اگر در 2 سال آینده درآمد شما قرار است. 20 میلیون تومان باشد، قرار نیست روی 40 میلیون تومان برنامه‌ریزی کنید اما می‌توانید روی 25 میلیون برنامه مالی خود را بریزید تا اولا انگیزه بیشتری برای پیشرفت و پس‌انداز پیدا کنید ثانیا هدفتان آنقدر دست نیافتنی نباشد که ناامید شوید و در وسط راه برنامه‌ریزی را رها کنید.

به عنوان مثال می توانید :

? توافق کنید

 

اولین کار این است که در باره ی دید گاه های متفاوت تان به توافق برسید. اگر هم نظر بودید که چه بهتر، اما اگر نبودید، باید با بحث منطقی در نهایت به نتیجه ای برسید که هر دو طرف را راضی کند.

 

? در ماه اهداف مالی خانواده را مشخص کنید

یعنی باید بدانید تا آخر ماه قرار است چقدر خرج و چقدر پس انداز کنید بعد از چند وقت و بعد از رسیدن به یک نقطه ثابت، می توانید برای 6 ماه و در نهایت یک سال آینده برنامه ریزی کنید.

 

? الگوی پس انداز داشته باشید

ممکن است این پس اندازه خیلی ناچیز باشد، اما باید وجود داشته باشد معمولاً 20 تا 30 درصد از درآمد ثابت خانواده می تواند پس انداز شود، مبلغی که بعد از حذف خرج های ثابت از در آمد باید به کنار گذاشتن آن برای روز مبادا فکر کرد.

 

? برای بدهکاری هایتان برنامه ریزی کنید

این بدهکاری می توان وام قرض، قسط و خیلی چیزهای دیگر باشد، مسئله ای که یکی از شایع ترین دلایل مشکلات مالی بین زوج هاست. بنابراین، بدهکاری ها را دست کم نگیرید و برای پس دادن شان برنامه داشته باشید.